Tilbage til Projekter.

Extra Heavy Duty 25m Trailer Tower -

Mobil/portabel gittermast - version 3 og 4.

En portabel mast er uundværlig -

2 portabel master er bedre -

3 portabel master er passende.

 

Hvis altså man er en aktiv forening, der deltager i bl.a. contest og PR arrangementer, langt fra de faste installationer. Eller har en klar målsætning om, at tilbyde de absolut bedste forhold for medlemmerne - og antennerne på HF - VHF og UHF.

 

EDR Esbjerg afdeling har gennem nu en årrække arbejdet, på byggeriet af endnu en TowerTrailer - større og bedre end de første to, afdelingen råder over. Og det starter sådan set med en brugt mast, fra det Danske militær, der hensygner hos en forhandler ved Haderslev, den bliver købt og fragtet til Esbjerg. Hvor arbejdet med at ombygge den til vores behov, så småt går i gang - men dels kræver en sådan ombygning en hel del penge, og desværre også meget arbejde / tid , så det går lidt langsomt.

I sommeren 2010 bliver Jan, OZ1INN så tilbudt et parti udfasede militær TrailerTowere, fra det Tyske Bundesvehr til fornuftige penge - topmoderne master som bruges af militær i blandt andet også Danmark, England og USA, og så er der jo ikke langt til handling. Der aftales en handel, som omfatter 3 master - 2 til EDR Esbjerg afdelingen, og 1 til Preben, OZ1RH. Og efter mange ugers forhandlinger frem og tilbage med de Tyske myndigheder, om tilladelse til at udfører dem her til Danmark, lykkedes det til sidste, endelig at få en eksporttilladelse. Klik på billedet til højre,

og se en lille YouTube film der viser en (dog ikke helt korrekt) rejsningen af masten. Mandag d. 13. september 2010 ankommer så endelig, en stor lastbil med det nye "legetøj for meget seriøse radioamatører". Et flot syn, der af flere medlemmer betegnes som bedre end juleaften. Masterne er sådan set fuldt funktionsklare, men ikke særlig nemme at flytte rundt med, da vægten er tæt på 4ton, og de er beregnet til at flytte rundt efter en lastbil med luftbremser. Og det er jo ikke så godt, når vi (endnu) ikke råder over sådan en. Så planen er at flytte de to master over på nye typegodkendte dansk trailere, det vil være muligt at trække efter f.eks. en 4-hjulstrækker. Et tilsyneladende overskueligt projekt, da vi ikke skal lave andet end en ny montageramme på traileren - alle andre dele er tilstede, og skal måske kun ses efter og males.   

  

Så den reviderede plan for projektet er, i løbet af 2012 / 2013 først at få finansieringen på plads igen, samt fundet et egnet sted (værksted) hvor vi kan stå med "byggeriet". Der skal også findes tid, til at bruge på så stort et projekt og det kan godt være et problem, når mange andre private projekter skal ordnes :-). Men med lidt held, vil selve ombygningen kunne starte medio 2013, og håbet er at kunne være helt færdige inden 2014. 

Følg dette spændende projektet her på hjemmesiden - eller i EDR Esbjerg afdeling.  

  

Lidt nyttige informationer omkring teleskopmaster på GM3WOJ's hjemmeside.

    

Projektets oprindelige mast hentes fra Haderslev til Esbjerg - en hel sættevognstrailer fyldt - og en samlet vægt på over 3ton.

De nye master fra Tyskland ankommer på en stor lastbil, og læsses af ved vores udendørs depot.

Virkelig professionelle master, hvor der ikke er sparet på noget som helst - typebetegnelse SMAG FTM 25/6

Mast no. 1 tages for første gang i brug ved VHF Fieldday 2011. Og ved HF Fieldday 2011 er begge master i brug.

En helt igennem imponerende oplevelse, at arbejde med disse professionelle TrailerTowere -

dem skal vi nok få meget glæde af, mange år frem i tiden.

Mange ting skal selvfølgelig renoveres, eller ændres lidt - og det første vi fik ordnet, var Ni-cd batterierne der virker som kondensator for generatorerne.

De var meget irret og trængte også til lidt vand - så de skilles, rengøres, samles igen og lades fuldt op.

Masterne er ved leveringen udstyret med antennerotorer - altså en dobbelt på hver. Det kan vi ikke bruge, så de skilles ad og dels i 2.

Ligeledes er de ikke bygget med retningsindikering, der var ingen styrebokse, og de var med stik der ikke passer i vores system - det må ændres. 

Rotorene skilles helt ad, og der monteres tandhjul med kædetræk, på den enorme drivaksel (vel bygget til at dreje en bus) og potmeter.
Lidt noget bøvl at finde tandhjul og kæde der kan være i huset. Kenneth, OZ2ADE arbejder med styreboksen.
Til toppen fremstilles vindmåler og LED-advarselslys.  Nye toprørsholdere - så skal rotorerne bare males.
Styreboksene fremstilles - med manuel og preset mulighed for retning. Motorstyring - udviklet af Gert, OZ1BFV.

   

En af de færdige styrebokse i aktion.

   
   
  Fortsættelse følger..........